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1977 Lancia Scorpion

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2 L, 155 hp

What the Scorpion should have been!

La Scorpion complètement transformée

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Lancia Beta

Longer ratio 5th gear conversion

5e plus longue

Gear set for all Lancia Beta models (including Scorpion and Montecarlo). Reduces engine rpm by 700 for much quieter running, 15% less fuel and less wear.

EASY CONVERSION!

Conversion pour toutes les Beta (y compris Scorpion et Montecarlo). Baisse de 700 tours du régime moteur: plus silencieux, 15% d'économie d'essence et moins d'usure moteur. FACILE À INSTALLER!

Info: Lancia 5th Gear

 

 

 

Fiat Abarth 1000TC Berlina Corsa 1964

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 Au commencement... Fiat 600 1960 - Photo circa 1965, Beyrouth, Liban

In the beginning... 1960 Fiat 600 - Photo circa 1964, Beirut, Lebanon

 Fiat Abarth 1000TC 1968 - Photo 2002, Canada


Carlo Abarth, nicknamed the “sorcerer”, was a master at converting an ordinary production car into a raging “bomba”.  He converted mostly Fiat-based cars in the 50s and 60s but also worked with Porsche, Lancia and Ferrari.

 

Abarth has won more races than any other brand, including numerous European Championships, endurance races and countless hill climbs. 

This car is based on the sedate Fiat 600, Italy’s “people car” (introduced in 1955). It was powered by a 600 cc 28 hp water-cooled 4 cylinder engine and was capable of a top speed of 100 km/h. Abarth gradually modified the 600, which became the 750 TC, the 850 TC and, finally, the 1000 TC which, in its Group 5 configuration, produced 112 hp and was capable of a top speed of 190 km/h. 

The open rear deck lid, designed to help engine cooling, also allowed for a higher top speed and was therefore retained even though the original rear radiator was moved to the front. It is said that Ferdinand Porsche referred to this set-up when designing the “whale tale” for his 911.

 

SPECIFICATIONS  

Type: 2-door (suicide doors), 4 passenger, rear engined sedan, monocoque chassis 

Engine: 4 cyl. 1050 cc, cast iron block, aluminium cylinder head, twin-choke Weber carburetor, 90 hp at 7500 rpm 

Transmission: 4-speed close ratio gearbox, limited slip diff. 

Suspension: lowered, independent front and rear with adjustable rear shocks 

Brakes: discs front and rear 

Wheels: 5.5 x 13 in. Cromodora magnesium alloy 

Tires: 185/60R13 Toyo RA1 

Curb Weight: 515 kg (1140 lb), 44/56 % F/R 

Top speed: 165 km/h

 

RACE TRACKS - Since 1996, #328 has been raced at the following tracks - #328 a couru sur les circuits suivants depuis 1996:

Second Creek Raceway, Denver, Colorado

La Junta Raceway, La Junta, Colorado

Stapleton Raceway, Colorado

Steamboat Springs, Colorado

Pueblo Motorsport Park, Colorado

 Le Circuit Mt-Tremblant, Québec

 Canadian Tire Motorsport Park (Mosport), Ontario

 Calabogie Motorsport Park, Ontario

 Sanair, Québec

 Lime Rock Park, Connecticut

 New Hamshire Motorspeedway, New Hampshire

 New Jersey Motorsport Park, New Jersey

 Palmer Motorsport Park, Massasuchetts

 Pittsburgh Vintage Grand Prix, Pennsylvania

 Pittsburgh International Race Complex, Pennsylvania

 Thompson Speedway Motorsports Park, Connecticut

 Watkins Glen International, New York

RACING STATS - 2002 - 2016

 

1996 - 2016               20 years

 

Racing week-ends           91

 

Racing days                      273

 

Track outings                   600

 

Distance (@3,8 km/lap)   22,800 km (14,250 mi)

 

Hours raced (@20 min)        200 hours

 

Number of gear shifts (est.)   48,000

 

Hours of maintenance/repair     Don’t ask

 

Cost      More reasonable than some…

 

 

 

 

FIAT ABARTH 1000 TC BERLINA CORSA 1964

Carlo Abarth, surnommé « le sorcier », est passé maître dans l’art de convertir des voitures ordinaires en petites bombes.

Il s’est surtout intéressé aux Fiat des années 50 et 60 mais a aussi travaillé avec Porsche, Lancia et Ferrari.

 

La marque Abarth compte un très grand nombre de victoires en course automobile, y compris plusieurs Championnats d’Europe et une multitude de courses de côte.

 Cette voiture est dérivée de la modeste Fiat 600, la « voiture du peuple » italienne (lancée en 1955). Elle était animée par un 4 cylindre de 600 cc refroidi à l’eau, développant 28 chevaux et capable d’atteindre 100 km/h. Graduellement modifiée par Abarth, la 600 est devenue la 750 TC, puis la 850 TC et, enfin, la 1000 TC. En sa version la plus avancée (Groupe 5), la 1000 TC pouvait atteindre 190 km/h.

À l’arrière, le capot ouvert favorise le refroidissement du moteur et permet d’augmenter la vitesse de pointe (meilleure aérodynamique). Lorsque le radiateur du moteur (logé à l’arrière au début) a été placé à l’avant, Abarth a décidé de conserver le capot ouvert pour favoriser la vitesse de pointe. Cette idée a été reprise par Ferdinand Porsche pour les versions améliorées de la 911.

 

FICHE TECHNIQUE

 

        Type : berline 2 portes (portes suicide), 4 places, moteur arrière, châssis monocoque

Moteur : 4 cyl. 1050 cc, bloc en fonte, culasse en aluminium, carburateur Weber double corps, 90 chevaux à 7500 tours/minute

Transmission : man., 4 vit., rapports courts, autobloquant

Suspension : indépendante aux 4 roues, abaissée, amortisseurs réglables à l’arrière 

Freins : disques aux 4 roues 

Roues : Cromodora en alliage de magnésium, 5 x 13 po 

Pneus : Toyo RA1 185/60R13 

Poids à vide : 515 kg (1140 lb), 44/56 % avant/arrière 

Vitesse max. : 165 km/h

 

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